5 lessons learned bij oprichten webshop

Arne Valaert, oprichter van www.carville.be, een webshop die nieuwe auto’s verkoopt, getuigt

Bij het oprichten van onze webshop zijn we tegen een aantal zaken gebotst waarvan we pas de omvang en het belang ten gronde beseffen:

  1. Timing: Er komen ontzettend veel zaken kijken bij het opstarten van een webshop. Het opstarten van een onderneming met de nodige administratieve rompslomp, het ontwikkelen of opbouwen van de content van de webshop en de technische uitwerking van de site nemen altijd meer tijd in beslag dan verwacht. Voorzie voldoende marge voor onvoorziene zaken om niet voor verrassingen te komen te staan.
  2. Networking: Eens je zelfstandig bent, begrijp je pas volledig hoe belangrijk je netwerk is en wat je er kan uithalen. Zo heb ik een toekomstige klant die landmeter is aan connecties geholpen met notarissen i.v.m. toekomstig werk en gelijkaardig heb ik een bouwondernemer/klant aan oude connecties van mij uit de bouwwereld geholpen. Dit geeft je de kans om iets extra te betekenen in je business en meer te bereiken en wordt enorm geapprecieerd. Anderzijds heb ik veel steun op de verschillende sociale netwerken van deze connecties en probeer ik ook voor hen een toegevoegde waarde te betekenen. Maak gebruik van je netwerk!
  3. Marketing: Het is niet omdat je website online is dat er automatisch voldoende bezoekers naar je website komen. Aanwezig zijn op sociale netwerksites is niet voldoende. Het is hard werken om iedereen te laten weten dat je webshop online is. Mailings, genereren van referrals door persberichten of blogs naar je te laten verwijzen, betaalde reclame (bvb via Google Adwords of Facebook Ads), en content creatie zijn belangrijk om leads te genereren. Voorzie voldoende marketing budget en tijd. Geen bezoekers = geen kopers. Marketing is het sleutelelement in je business. Vooral tech starters moeten oppassen voldoende tijd aan marketing te besteden.
  4. Actie: Een visie zonder actie, is een droom. Een actie zonder visie, is tijdsverdrijf. Maar actie gecombineerd met een visie kan tot grote resultaten leiden. Als je van plan bent om een webshop op te starten, dokter dan een goed plan uit, maar ga vooral ook over tot actie en blijf niet wachten tot alles perfect is. On the road zal je nog veel bijleren en mits tijdig bijsturen, kan je verder blijven bouwen aan de groei van je webshop.
  5. Hard work: Wees voorbereid op lange dagen. Je zal vele avonden en weekends moeten werken om gelanceerd te geraken. Het is hard werken om van je bedrijf een succes te maken. Maar als je een echte passie hebt voor je webshop, neem je dat er met plezier bij.

Voor ons waren dit de 5 belangrijkste lessen. Door veel te lezen en onderzoek te voeren, kan je al een heleboel bijleren. Praktijkervaring, is echter van onschatbare waarde.

Heb jij nog een vraag of opmerking? Je kan Arne steeds contacteren via arne@carville.be.

Plaats een reactie